کارشـنـاس ایـنـجـا

مراحل انجام کارشناسی خودرو به صورت کامل

چرا باید قبل از خرید خودرو، تقاضای کارشناسی رنگ خودرو داشته باشیم؟

بسیاری از خریداران هنگام خرید خودرو، نگرانی بابت سالم بودن آن دارند. البته که در این امر نمی توان به فروشنده اعتماد کرد؛ زیرا او به دنبال فروش خودروی خود می باشد و به نیاز های خریدار، توجهی نمی نماید. بنابراین باید در این هنگام، تقاضای کارشناسی رنگ خودرو از متخصص آن را داشته باشیم تا با تست دقیق کارشناسی رنگ خودرو و سایر بخش های آن، اطلاعاتی کامل و دقیق از خودرو به ما تحویل دهد و قیمت متناسب با آن را نیز به ما اعلام نماید. البته بسیاری از افراد از انجام این کار سرباز می زنند و فقط به خودشان اعتماد دارند که این مسئله باعث می شود در آینده، دچار مشکلاتی شوند.

 

مراحل کارشناسی خودرو

کارشناسی رنگ خودرو، مانند سایر کارهای خاص و حرفه ای، نیازمند تجربه و دانش ویژه در این زمینه می باشد. به طور کلی کارشناسی رنگ خودرو دارای مراحل انتخاب نوع کارشناسی، حضور کارشناس در محل، کارشناسی رنگ خودرو و بدنه ی آن، کارشناسی فنی خودرو، تست رانندگی خودرو، قیمت گذاری خودرو و ارائه گزارشات کارشناسی رنگ خودرو می باشد. در ادامه بیشتر با هر یک از مراحل فوق، آشنا می شویم.

1- انتخاب نوع کارشناسی

اولین مرحله در کارشناسی رنگ خودرو، انتخاب نوع آن می باشد. این کارشناسی معمولا بر اساس 2 دسته ی کلی کارشناسی پایه و کارشناسی حرفه ای انجام می شود. در کارشناسی پایه، تنها بازدید و بررسی از موارد ذکر شده انجام می گیرد و به نوعی، کارشناسی مقطعی نامیده می شود. در آن طرف قضیه، کارشناسی حرفه ای وجود دارد که به وسیله ی بررسی تمام جزئیات و صفر تا صد خودرو، اطمینان کامل از این وسیله ی نقلیه حاصل می شود.

2- حضور کارشناس در محل

مرحله ی بعدی از کارشناسی رنگ خودرو، حضور کارشناس در محل می باشد. هرچه زمان کمتری صرف حضور در محل مورد نظر شود، اطمینان و رضایت خاطر مشتری بیشتر می شود. پس از حضور کارشناس، مراحل این کارشناسی وارد مرحله ی سوم می شود.

3- کارشناسی رنگ خودرو و بدنه ی آن

شاید از مهم ترین قسمت های کارشناسی یک خودرو، بازدید از بدنه و کارشناسی رنگ آن می باشد. در این مرحله، کارشناسی با بررسی رنگ بدنه و تخمین آسیب های احتمالی وارد شده، تخمین خود را از ارزش وسیله ی نقلیه، اعلام می نماید در این مرحله کارشناس قطعات تعویضی را حدس می زند، بدنه ی تعمیر شده را تشخیص می دهد، صدمات و ضربات وارد شده به شاسی را مشاهده می نماید و وضعیت لاستیک و گلگیر را بررسی می نماید. تمام موارد ذکر شده در برگه ی سلامت بدنه قید می شود تا خریدار با خیال راحت تر نسبت به خرید خودروی مورد نظر، اقدام نماید. لازم به ذکر است تشخیص رنگ و میزان تمیزی بدنه، امری سخت می باشد که برای خریدار بسیار مهم می باشد و کارشناس باید تمام تلاش خود را برای تشخیص درست و کامل، انجام دهد.

 

4- کارشناسی فنی خودرو

کارشناسی رنگ خودرو از نظر بدنه، نمای ظاهری خودرو می باشد و از نظر داخلی و موتور خودرو، کارشناسی فنی، بسیار مهم می باشد. در این مرحله کارشناس با بررسی دقیق کارکرد خودرو و تشخیص مسائل فنی لازم، خودرو را از نظر فنی واکاوی می نماید. موتور، گیربکس، بدنه، آپشن های به کار رفته، لوازم جانبی موجود و شاسی، از مواردی می باشد که کارشناس نسبت به آن، ممارست خاصی اعمال می نماید. در این مرحله هرگونه نقص فنی موجود در خودرو، در کارت سلامت خودرو قید می شود که تأثیر مستقیمی روی قیمت آن دارد.

5- تست رانندگی خودرو

پس از انجام تست های رنگ و فنی خودرو، نوبت به تست رانندگی می رسد. در این مرحله کارشناس به وسیله ی رانندگی، تشخیص می دهد که آیا کلاچ، ترمز، استارت، گاز یا سایر موارد فنی ماشین، مشکلی دارند یا خیر. این مرحله بسیار مهم می باشد؛ زیرا مشکلاتی که در نگاه تشخیص فنی قابل مشاهده نبوده اند، مشخص می شوند.

6- قیمت گذاری خودرو

پس از طی شدن مراحل فوق، نوبت به قیمت گذاری خودرو رسیده است. شاید اصلی ترین دلیلی که کارشناس به محل اعزام می شود، تشخیص این باشد که قیمت این خودرو چه مقداری می باشد و نسبت به قیمت اعلام شده، به صرفه می باشد یا خیر. عوامل زیادی در تعیین قیمت خودرو نقش دارند. نوع خودرو، سال تولید خودرو، مقدار کارکرد، بیمه و مقدار تمیزی دستگاه، از عواملی می باشد که کارشناس با در نظر گرفتن آن ها، قیمت مورد نظر خود را اعلام می نماید.

7- ارائه ی گزارش کارشناسی رنگ خودرو

سرانجام در مرحله ی آخر، کارشناس گزارش خود را از بازدید خودرو با ارائه ی برگه ی گزارش کارشناسی رنگ خودرو، به پایان می رساند. در این مرحله کارشناس با اشاره به ریز مسائل و برداشت های خود از خودرو، اطلاعات نهایی را منتقل می کند. پس از ارائه ی برگه ی کارشناسی، باید هزینه ی کارشناس در محل پرداخت شود. این هزینه، ثابت می باشد و توسط فردی که درخواست کارشناسی رنگ خودرو را داده، پرداخت می شود. البته ممکن است هزینه ی این کارشناسی، بین خریدار و فروشنده تقسیم شود.

ارسال دیدگاه

تمامی حقوق برای گروه کارشناس اینجا  محفوظ است – از 1397 تهران ، نواب ، برج های شهاب دو ، کارشناسی خودرو اینجا
درخـواست سریع کارشناسی