کارشـنـاس ایـنـجـا

بررسی وضعیت بازار خودرو در پاییز امسال

درحالی‌که از ابتدای سال جاری بازار خودرو چندان جنب‌وجوش خاصی ندارد و در اکثر روزها در رکود به سر برده است، اما این موضوع باعث نشد جلوی رشد قیمت‌ها گرفته شود به‌طوری‌که روند تغییر قیمت‌ها بیشتر صعودی بوده است. حتی در روزهایی که بازارهای رسمی به سبب محدودیت‌های کرونایی تعطیل بودند، دلالان و دارندگان خودرو دست از فعالیت‌های خود نکشیدند و قیمت‌ها بالا رفته است.

در بازار خرید و فروش فعلی پراید ۱۳۱ حدود ۱۳۷ میلیون تومان، تیبا ۱۴۲ میلیون تومان، کوییک دنده‌ای ۱۶۶ میلیون، سمند ال ایکس  ۲۳۷ میلیون ، پژو پارس ۲۵۲ میلیون و پژو ۲۰۶تیپ ۲  ۲۳۸ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

تصمیم شورای رقابت، عامل اصلی گرانی خودرو

حسین دلاور، کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با «رسالت» درباره وضعیت اخیر بازار خودرو می‌گوید: در سال‌های گذشته در پایان تابستان یا ماه‌های محرم و صفر خریدوفروش خودرو کاهش پیدا می‌کرد و میزان فروش از خرید بیشتر می‌شد، اما امسال سومین سالی است که مشتریان لحظه‌ای تصمیم‌گیری می‌کنند و قواعد گذشته دیگر حکم‌فرما نیست.

وی ادامه می‌دهد: بازار خودرو در سال جاری رکود نسبی و نوسان قیمت را تجربه کرده است. رکود به این معنا که خودروهای در بازار با توجه به کلاس فنی، دیرتر از زمانی که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود به فروش می‌رسند.

دلاور درباره متوقف ماندن مذاکرات برجام و تأثیر آن بر بازار خودرو می‌گوید: اعلام خبر توقف مذاکرات تغییر زیادی در قیمت‌ها ایجاد نکرد هرچند بازار خودرو به عوامل خارجی وابسته است به‌عنوان‌مثال خبر ریاست جمهوری بایدن قیمت خودرو را کاهش داد ولی در موضوع برجام این اتفاق رخ نداد.

وی درباره رشد قیمت دلار و وابستگی گرانی خودرو به آن می‌افزاید: با آغاز رشد قیمت دلار قیمت خودرو هم بالا رفت ولی این گرانی با رکود همراه بود و باوجود قیمت سازی دلالان خرید و فروشی انجام نمی‌گرفت. این کارشناس خودرو در تشریح دلایل اصلی گرانی خودرو می‌گوید: یکی از دلایل مهم در گرانی قیمت خودرو اعلام شورا رقابت مبنی بر تصمیم‌گیری‌های جدید برای قیمت‌هاست که به معنی بالا بردن نرخ فروش است. از سوی دیگر اعلام تغییر فرمول محاسبه عوارض گمرکی هم می‌تواند بر صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی خصوصی اثرگذار شود و درصورتی‌که مهرماه قیمت‌ها بالا نرود، در آبان به‌طورقطع افزایش قیمت خواهیم داشت. دلایل مذکور مهم‌ترین جو روانی را برای گرانی خودرو در چهار هفته گذشته ایجاد کردند.

ارسال دیدگاه

تمامی حقوق برای گروه کارشناس اینجا  محفوظ است – از 1397 تهران ، نواب ، برج های شهاب دو ، کارشناسی خودرو اینجا
درخـواست سریع کارشناسی